Kot spadł z balkonu

Mój kot spadł z balkonu. Na szczęście nic mu się nie stało, tylko troszkę kuleje na tylną łapkę. Mam w domu paracetamol czy mogę mu podać, żeby go nie bolało? Pani Ela z Trzcianki

Przede wszystkim kota powinien zobaczyć lekarz, zrobić USG i sprawdzić czy nie ma obrażeń wewnętrznych. Każdy taki upadek może skończyć się krwotokiem. Ludzkich leków przeciwbólowych nie powinno się podawać zwierzętom! Szczególnie dotyczy to paracetamolu. Koty mają ograniczoną zdolność metabolizowania tego związku. Powoduje to uszkodzenie wątroby, nerek i w rezultacie śmierć zwierzęcia. Tabletka zawierająca 250 ?500 mg tego leku powoduje zwykle zejście śmiertelne. Jeśli podano już paracetamol należy sprowokować wymioty, podać węgiel aktywny i udać się do lekarza. Nawet jeśli pierwsza dawka nie wywoła śmierci zwierzęcia, to uszkadza narządy wewnętrzne. Objawy zatrucia mogą pojawić się po tygodniu od podania leku. Pamiętajmy o tym, że leki dla ludzi mogą być toksyczne dla zwierząt!